Kış Beslenmesi

web66

Kış mevsiminde yeterli ve dengeli beslenmenin sağlanması, sağlığımızın korunması açısından önem taşımaktadır.

Bu dönemde havaların soğuması ile birlikte beslenme şeklinde değişiklikler olmakta genellikle yağlı ve şekerli besinleri tüketmeye olan eğilim artmaktadır.

Kış aylarında kapalı ortamlarda daha fazla vakit geçirildiği için fiziksel aktivite yoğunluğunda azalma olmaktadır. Fiziksel aktivitenin azalması ve gecelerin uzaması televizyon başında fazla zaman geçirilmesine ve besin tüketiminde artışa neden olarak vücut ağırlığında istenmeyen yönde değişiklikler olmasına neden olmaktadır. Genel olarak yaz aylarında dikkat edilmeye çalışılan kilo kontrolü, kış aylarında yerini ihmalkarlığa bırakan birçok insan, kalın giysiler içerisinde fazla kilolarını rahat saklayabileceklerini düşünerek, sağlıklı beslenme alışkanlıklarından uzaklaşırlar.

Elbette ki kış aylarının tek sorunu kilo değildir. Bu ayların en belirgin hastalıklarından olan grip ve nezleye karşı da vücut direncini arttıran vitamin ve minerallerden almaya özen göstermeliyiz. Bu nedenle, dört besin grubunda bulunan çeşitli besinleri en az üç ana ve üç ara öğün olacak şekilde yeterli miktarlarda tüketmeliyiz.

Bağışıklık sistemini güçlendirici özelliği olan A ve C vitamini gibi antioksidan vitaminlerden zengin, havuç, brokoli, kabak, lahana, karnabahar, maydanoz gibi sebzeler ile kış aylarında bolca bulunan portakal, mandalina, elma, greyfurt, kivi, nar gibi meyveleri tüketmeye özen göstermeliyiz.

Yeşil yapraklı sebzeler, badem, fındık ceviz gibi yağlı tohumlar ve kuru baklagillerde bulunan E vitamini de bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde etkili olan güçlü bir antioksidandır. Böylece soğuk algınlığı ve diğer enfeksiyonlara karşı vücut direncini arttırarak hastalıklara yakalanma riskini minimuma düşürür.

Kış aylarında mahrum kalınan güneş ışınları, vücudun D vitamini gereksiniminin karşılanamamasına neden olduğundan kemik ve diş sağlığını tehdit etmektedir. Balık, D vitamininin yanı sıra beyin fonksiyonlarının gelişimi için gerekli olan omega-3 ile kalsiyum, fosfor, selenyum, iyot mineralleri ve E vitamini için de iyi bir kaynak olup, kış aylarında haftada 2-3 kez tüketilmesi önerilmektedir.

Kış Aylarında Vücut Ağırlığı Kontrolünü Sağlamak İçin Şunlara Dikkat Etmelisiniz

  • Uyku düzenine önem vermelisiniz.
  • Düzenli fiziksel aktivite yapmalısınız.
  • Az az, sık sık beslenerek metabolizmanızı hızlandırmalısınız.
  • Tatlı kaçamaklarını minimuma indirmelisiniz.
  • Hamur tatlıları yerine sütlü veya meyveli tatlıları tercih etmelisiniz.
  • Öğünlerde karbonhidratlı ve yağlı gıdaları daha az tüketmelisiniz.
  • Öğünlerde sebze ve proteinli gıdaları daha sık tercih etmelisiniz.
  • Vücut ısısını dengede tutabilmek için bol bol su tüketmelisiniz.

Kışın Metabolizmayı Hızlandırmak İçin Mutlaka Şunları Yapın

  • Mutlaka erken kahvaltı yapın.
  • Proteini yüksek gıdaları tercih edin. (süt, yoğurt, peynir, yumurta, yağsız et, kurubaklagil)
  • Az yağlı besinleri tüketin.
  • Beyaz ekmek yerine esmer ekmek tüketin. (tam tahıllı, tam buğday, çavdar, kepekli)
  • Günde 1-2 fincan yeşil çay tüketin.
  • Günde 1-2 fincan sade türk kahvesi veya neskafe tüketin.
  • Kış sebze ve meyvelerini tüketin.
  • Şeker ve şekerli tatlıları tüketmeyin.
  • Günde ortalama 2-2,5 litre su tüketin.
  • 4 saatten fazla aç kalmayın. Az az, sık sık beslenin.
  • Günde 45-60 dakika orta tempolu egzersiz yapın.