Karbonhidrat, Protein ve Yağ Nedir?

web44

Karbonhidratların temel görevi vücuda enerji sağlamaktır. Basit ve kompleks karbonhidratlar olmak üzere iki grupta incelenmektedir.

Spor yapan bireylerin basit karbonhidrat dediğimiz çay şekeri, reçel, marmelat, bal, pekmez, şekerleme, beyaz un yerine kompleks karbonhidrat dediğimiz tam tahıllı ekmek, bulgur, makarna, kurubaklagil, sebze, meyve tüketmeleri, performansları ve sağlıkları açısından önerilmektedir.

Yağlar, enerji sağlamalarının yanı sıra, yağda çözünen vitaminlerin vücutta kullanılmalarını sağlamaktadır. Ancak beslenme programında yağ tüketiminin arttırılması, performansı olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Yağ alımını azaltmak için çok yağlı yiyeceklerden (mayonez, kaymak, tereyağı, cips vb.) ve yağda kızartma yöntemlerinden kaçının. Katı yağlar yerine (margarin, tereyağı, kuyrukyağı vb.), sıvı yağları (ayçiçek yağı, zeytinyağı, soya yağı) tercih edin. Düşük yağlı süt ve süt ürünleri kullanarak yağ alımını azaltın.

Vücudumuzun temel yapısını oluşturan proteinler, hayvansal ve bitkisel besinlerde bulunmaktadır. Ancak hayvansal besinlerden sağlanan proteinler, bitkisel kaynaklı proteinlerle karşılaştırıldığında vücutta daha etkin kullanılmaktadır. Hayvansal kaynaklı süt, yoğurt, peynir, yumurta, et (kırmızı et, kümes hayvanları, balık vb.) gibi besinler iyi birer protein kaynağıdır. Ayrıca bit­kisel kaynaklı olmasına karşın kurubaklagiller de (kuru fasulye, nohut, mercimek) proteinden zengin besinler arasında sayılmaktadır.

Uzm.Dyt. M.Güneş